LEAS RUM
Premiere 4. oktober, 2019

LEAS RUM er en mørk, poetisk og visuel stærk danseforestilling baseret på en virkelig historie. LEAS RUM er fortællingen om, hvad det gør ved et menneskes eksistens, at opleve seksuelle overgreb som barn; fuldstændig alene, truet til tavshed, faret vild i sit traume. Forestillingen fokuserer på den brutale ændring af verden, tab af mening og identitet i det indre kaos, et barn efterlades i efter overgreb. LEAS RUM bruger underspillet humor til at kaste lys på et komplekst tema, formidlet gennem dans, ord, video og ny komponeret musik.

Forestillingen springer i tid og rum, mellem barn og voksen og blander virkelige hændelser med drømme og mareridtsagtige billeder. Retsag, overgreb og sygdomsforløb udspiller sig i et absurd billedsprog, hvor danserne i ord og bevægelse transformeres ind og ud af roller i en foruroligende fortælling.


Koreografi, idé, koncept & iscenesættelse: Pernille Garde, Inspiration: Lea Vesterby Nikulin, Dansere: Sherwin Dianne Reyes, Bo Madvig & Jan Vesala.

Det koreografiske materiale er skabt i tæt samarbejde med de medvirkende.

Komposition og musik: Mons Niklas Schak, Scenografi og video: Signe Krogh, Lysdesign og afvikling: Maria Pi Houmann, Kostume og rekvisitter: Åsa Gjerstad, Dramaturgisk og koreografisk konsulent: Lisbeth Sonne Andersen, Pr og markedsføring: Art Attack, Grafik: Robin Neil Hart, Signatur foto: P. Garde, Pr fotos, videoregistrering og edit: Jacob Stage, programmering og teknik: Søren Knud, Producent: Gitte Nielsen og Pernille Garde Stage Art, Administration: CYRK.

Spillested: Bådteatret, Nyhavn 16 Z, 1051 Kbh. K
4. - 17. oktober 2019
Tirsdag - fredag kl. 20:00
Lørdag & søndag kl. 17:00

Køb billetter: teaterbilletter.dk


Citater af Lea Vesterby Nikulin
“Jeg udvikler OCD mens overgrebene sker. 
Jeg finder mønstre og linjer i rummet, dissocierer, og ser mig selv udefra. Hvis jeg spænder gør det mere ondt. Tænker at nu er det snart overstået… følger lyset gennem en sprække, er opmærksom på helt små ting. Jeg kan flytte min opmærksomhed væk, og være et andet sted.“

“Jeg var helt hermetisk lukket … fuldstændig alene i verden.”

"Til sidst var jeg så lidt menneske, som man overhovedet kunne være. Der var ikke nogen substans tilbage, der var kun angst og flashbacks."


Støttet af
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst
Statens Kunstfond legatudvalg for Scenekunst, Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg og Legatudvalg for Musik, Københavns Kommunes Scenekunstudvalg, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Wilhelm Hansen Fonden, William Demants Fond, Konsul Georg Jorck og hustru Emma Jorcks Fond.

 

 

 


Reumertjuryens ord:
“Der var ikke noget formildende ved den autentiske overgrebshistorie i LEAS RUM, men der var noget afslørende originalt i dansens skildring af barnekroppen, der blev smadret af to voksne mænd. De rev i pigens smidige krop, så den var ved at blive flået i stykker. Og så man mærkede voldtægtens uhyrligheder. En ækel styrkedans der satte sig i sindet.”

Nomineret i kategorien årets danseforestilling 2020.


LEAS RUM Full version

LEAS RUM pressemeddelelse


Artikel om LEAS RUM i Politiken:
https://politiken.dk/kultur/art7420854/Lea-er-ikke-særlig-bekymret-for-hvordan-hun-selv-vil-reagere.-Hun-er-mest-nervøs-for-publikum


Anmeldelse LEAS RUM i Politiken:
https://politiken.dk/kultur/scene/art7418625/Det-er-ubærligt-at-se-den-lille-spæde-pigekrop-vredet-rundt-holdt-fast-og-leget-med-af-to-mænd
 

Hør indslag i Kulturen på P1:
https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2019-10-14/01:39:46

 

Pressen skrev: 
 

❤️❤️❤️❤️ Monna Dithmer, Politiken
“Dansens styrke gør ledsagende ord overflødige. Man behøver ikke vise så meget, følelsen går lige ind. Overgreb lugter ilde. Den tur ned i mørket har publikum på Bådteatret en sjælden mulighed for at være med på. Helt tæt på.”

⭐️⭐️⭐️⭐️ Casper Koeller, Sceneblog.dk
"Det er ikke bare en intens og knugende oplevelse, men også en vigtig forestilling i forhold til et tabuiseret emne.”

⭐️⭐️⭐️⭐️
Michael Søby, CPHCulture 
"LEAS RUM bekræfter, at det er muligt at lave en danseforestilling selv om så vanskeligt et emne, når blot den kunstneriske integritet er i orden. Det er den heldigvis på Bådteatret."

⭐️⭐️⭐️⭐️ ISCENE
“En både poetisk og brutal koreografi, der rammer, fordi de fysiske billeder er så stærke.”

♦️♦️♦️♦️
Ungt Teaterblod
"Denne forestilling er nemlig et yderst flot iscenesat og gennemkoreografisk værk, der virkelig forsøger at sætte skub i et emne, der ikke normalvis bliver berørt særlig ofte."

Michael Svennevig: msvennevig.dk
”Det er en helstøbt og modig forestilling gennemført med stor kunstnerisk ekvilibrisme og integritet. [...] Der er ingen vej udenom LEAS RUM.”

Vibeke Wern, Danstidningen:
"En stor force ved forestillingen er, at den aldrig bliver patetisk eller vulgær, heller ikke i de mere befamlende indslag og stiliserede overgreb. Mons Niklas Schak har lavet en enkel og stemningsfuld musik med uhyggelig grundtone til den velfungerende lille forestilling om et stort og svært emne."