Anmeldelse af Fald

Politiken, 23. November 1999, Alexander Meinertz:

“Katja Berg Petersens lille krop skaber også med gestik og stilstand atmosfære. Pernille Gardes "Fald" er en koncentration, billedskøn enkel og minimal i sine virkemidler med en skygge forstørret og kastet op på bagvæggen i kontrast til en spæd iagttagende figur. Pludselig slår personen arme og knyttede næver ud fra sig og i alle retninger som spruttende gnister fra et temperamentsfuldt væsen.”

Berlingske Tidende, 21. november 1999, Vibeke Wern:

“Som debuterende koreograf kan det være hårdt at få sit værk placeret som sidste programpunkt, når man er i selskab med tre garvede herrer inden for branchen. Men Pernille Garde, der har skabt sin solo “Fald” til danseren Katja Berg Petersen, klarede den placering med glans, da festivalen “Singler” fredag aften startede sin anden runde. Både Pernille Garde og Katja Berg Petersen er for nyligt uddannet på Skolen for Moderne Dans og man fornemmer , at “Fald” må være blevet til i et meget tæt samarbejde. Det er lykkedes at få et personligt og særegent udtryk frem i dansen, hvor Katja Berg Pedersen klædt i gulvlang grå kjole lægger ud med at kaste skyggebilleder på bagtæppet og deformere kroppen i langsomme bevægelser til Eleni Karaindrous brede klangflader i musikken. Hun former hænder og arme som vil hun fastholde rummet og lytter som et vagtsomt dyr til stilheden, når musikken afbrydes. Vi ser kroppen bagfra sno sig sensuelt, og der er noget helt butoh-inspireret over kropsdeformationerne bl.a. de hurtige abrupte bevægelser med arme og hoved, som Katja Berg Petersen udfører med imponerende intensitet i dansens slutning. “Fald” blev et berigende møde med et nyt dygtigt makkerpar.”