LEAS RUM Anmeldelser

❤️❤️❤️❤️ Monna Dithmer, Politiken Læs anmeldelsen her
"Pernille Gardes drømmeagtige serier af små danseteatertableauer folder sig ud med en stille udtryksstyrke og sanselig billedkraft. Dansens styrke gør ledsagende ord overflødige. Man behøver ikke vise så meget, følelsen går lige ind. Overgreb lugter ilde. Den tur ned i mørket har publikum på Bådteatret en sjælden mulighed for at være med på. Helt tæt på.”

⭐️⭐️⭐️⭐️ Casper Koeller Sceneblog (d. 6. okt. 2019) Læs hele anmeldelsen her
“Pernille Garde har skabt forestillingen LEAS RUM på baggrund af Lea Vesterbys Olesens historie om seksuelt misbrug i barndommen, og det er ikke bare en intens og knugende oplevelse, men også en vigtig forestilling i forhold til et tabuiseret emne […] strejf af skønhed og humor gør det muligt overhovedet at overvære historien om det seksuelle misbrug [...] Pernille Garde har ikke nogen berøringsangst, og bl.a. en meget brutal og ubehageligt elegant koreograferet misbrugsscene er central i forestillingen. Pernille Garde er i LEAS RUM ikke bange for at tale om smerten, og slet ikke bange for at bruge smukt koreograferet dans til at vise den.”

⭐️⭐️⭐️⭐️ ISCENE Læs hele anmeldelsen her

"Pernille Garde har ladet sig inspirere af en virkelig historie og har skabt en ordknap, men følelsesstærk fortælling om det tabubelagte emne. Vi ved, det sker, men vi vil helst ikke tale for meget om det. Det vil kompagniet Pernille Garde Stage Art og de får vævet en både poetisk og brutal koreografi, der rammer, fordi de fysiske billeder er så stærke.”

⭐️⭐️⭐️⭐️ Michael Søby, CPHCulture Læs hele anmeldelsen her

"Bådteatret danner rammen om en usædvanlig teateroplevelse, der mixer dans og taleteater med udgangspunkt i Lea Vesterby Olesens beretning om to mænds overgreb, da hun var barn. [...]
LEAS RUM bekræfter, at det er muligt at lave en danseforestilling selv om så vanskeligt et emne, når blot den kunstneriske integritet er i orden. Det er den heldigvis på Bådteatret."

♦️♦️♦️♦️Ungt Teaterblod Læs hele anmeldelsen her
"Denne forestilling er nemlig et yderst flot iscenesat og gennemkoreografisk værk, der virkelig forsøger at sætte skub i et emne, der ikke normalvis bliver berørt særlig ofte."

Michael Svennevig blogspot/ Ørkendrømme (d. 5. okt. 2019) Læs hele anmeldelsen her

"Det er en helstøbt og modig forestilling gennemført med stor kunstnerisk ekvilibrisme og integritet. [...] Forestillingen er en drøm, der af og til bliver til mareridt, men med glimt af humor, der funkler underfuldt igennem mørket, og det har vi brug for, når det gælder en historie som denne. Min ledsager sad med røde øjne og kunne ikke gardere sig mod historien, der ramte genkendelige lag i hende. For det er det, der sker, når historier fortælles med kroppen, så når den helt derind, hvor ordene opløses og forsvinder. Derind, hvor vi er helt forsvarsløse og nøgne. Derind, hvor overgrebene gemmer sig i os. [...] Der er ingen vej udenom LEAS RUM.”

Vibeke Wern, Danstidningen, (d. 13. okt. 2019) Læs hele anmeldelsen her
"En stor force ved forestillingen er, at den aldrig bliver patetisk eller vulgær, heller ikke i de mere befamlende indslag og stiliserede overgreb. Mons Niklas Schak har lavet en enkel og stemningsfuld musik med uhyggelig grundtone til den velfungerende lille forestilling om et stort og svært emne."